Programi mobilnosti (Mobilnost nastavnika i studenata)


Opšte o mobilnosti
(kliknite za detalje)

ŠTA JE MOBILNOST STUDENATA?

Mobilnost studenata je akademska mobilnost, i odnosi se na studente koji odlaze na neku drugu visokoškolsku instituciju u svojoj ili nekoj stranoj zemlji i tamo ostvaruju deo studijskog programa (jedan ili dva semestra). Mobilnost se može realizovati na svim nivoima studija (osnovne, master, doktorske i postdoktorske studije).

Jedan od najstarijih programa je Erasmus (EuRopean Community Action Scheme for the Mobility of University Students) - projekat Evropske unije za razmenu studenata koji je pokrenut 1987. Program je nazvan po holandskom filozofu Desiderijusu Erasmusu, koji je živeo i radio u brojnim mestima širom Evrope, želeći da stekne više znanja i iskustva.


Ukoliko govorimo o mobilnosti studenata, razlikujemo dve kategorije:

  1. Student na razmeni (Exchange student): Student na razmeni je student (zvanično registrovan na matičnom univerzitetu/fakultetu, uz minimalni uslov da je student završio prvu godinu studija) koji će privremeno živeti i studirati u drugoj zemlji gde će pohađati kurseve/predavanja ili biti uključen/a u druge akademske aktivnosti (na razmeni je 1 ili 2 semestra). Po završetku razmene, student se vraća na matični fakultet gde i završava studije.
    Od fakulteta na kom je realizovana razmena (host-institution) student dobija listu položenih ispita/ili akademskih aktivnosti, koji se priznaju na matičnom fakultetu, na kom student i stiče diplomu po završetku studija.
  2. Student koji stiče diplomu (Full degree seeking student): Student, odnosno diplomac Univerziteta u Kragujevcu se može prijaviti za master ili doktorske studije na nekom od stranih univerziteta. U tom slučaju vi ste studenti tog stranog univerziteta, pohađate njihov studijski program i na kraju stičete i diplomu tog univerziteta.
    *Neki od programa daju mogućnost da se studenti završne godine osnovnih studija prijave za master studije, ali uvek uz uslov da student do određenog roka, a svakako pre početka datog master programa, dostavi dokaz o završenim osnovnim studijama.

VEZANA DOKUMENTA KOJA MOŽETE PREUZETI:

Pravilnik o realizaciji i procedurama priznavanja mobilnosti studenata i ESP bodova
Priručnik o mobilnosti studenata


MOBILNOST NASTAVNOG I VANNASTAVNOG OSOBLjA

Slično kao studenti, i nastavno i administrativno osoblje može učestvovati u programima mobilnosti. Razlika u odnosu na razmenu studenata je najviše u trajanju mobilnosti koja je najčešće do mesec dana. Zaposleni na fakultetima Univerziteta u Kragujevcu mogu koristiti programe razmene u cilju sticanja internacionalnog iskustva, unapređenja nastave, rada na zajedničkom projektu, držanja predavanja, unapređenje institucionalne saradnje i sl.


ZAŠTO MOBILNOST?

  • razvoj na ličnom i profesionalnom planu
  • stručno usavršavanje
  • sticanje internacionalnog iskustva
  • usvršavanje jezičkih kompetencija
  • sticanje kontakta i umrežavanje
  • veliki plus u CV-u prilikom prijavljivanja za neke druge programe/stipendije i zapošljavanje
  • jedinstveno životno iskustvo i sticanje samostalnosti
Program CEEPUS
(kliknite za detalje)

CEEPUS III – Srednjoevropski program univerzitetske razmene

CEEPUS (Central European Exchange Programme for University Studies) je srednjoevropski univerzitetske razmene koji omogućava mobilnost studenata različitih nivoa studija, kao i mobilnost nastavnog osoblja sa visokoškolskih institucija koje imaju pravo učešća u programu.

Države-članice CEEPUS programa su: Austrija, Albanija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Makedonija, Mađarska, Moldavija, Poljska, Rumunija, Slovačka, Srbija, Slovenija, Hrvatska, Crna Gora, Češka.

Vrste i trajanje mobilnosti:

CEEPUS predviđa dve osnovne vrste mobilnosti za studente i akademsko osoblje sa državnih visokoškolskih ustanova iz Republike Srbije:

  • mrežna mobilnost (network mobility) – odvija se u okviru odobrenih CEEPUS mreža, kao i u okviru CEEPUS umbrella mreža (mreže koje ispunjavaju standarde kvaliteta, ali nisu među mrežama sa odobrenom kvotom za određenu akademsku godinu).
  • mobilnost izvan CEEPUS mreža (tzv. freemover mobility) - odnosi se na svaku mobilnost između dve visokoškolske institucije koje su prihvatljive za učešće u CEEPUS-u ali koje ne učestvuju u radu iste mreže ili ukoliko jedna ili obe institucije do sada nisu učestvovale u CEEPUS programu.

Svaka zemlja članica CEEPUS-a pokriva troškove za studente i nastavno osoblje iz inostranstva (tzv. „dolazne” učesnike). Visina stipendije varira od zemlje do zemlje i u skladu je sa ekonomskim mogućnostima te države. Takođe, uz novčani iznos stipendije, u nekim slučajevima (zavisno od zemlje gde se mobilnost realizuje) omogućeni su smeštaj u studentskim domovima i ishrana po beneficiranim cenama. Više informacija o iznosima i obuhvatu stipendija u svakoj pojedinačnoj zemlji su dostupne na sajtu CEEPUS III programa (klikom na polje Scholarship rates za konkretnu zemlju).

Razmene studenata

Studenti koji žele da učestvuju u akademskoj razmeni u okviru CEEPUS programa imaju mogućnost odabira jedne od 3 kategorije mobilnosti u zavisnosti od akademske svrhe mobilnosti kao i dužine boravka na razmeni:

  • student – kategorija mobilnosti namenjena studentima koji na razmeni borave najmanje tri meseca, a najviše dva semestra. Osnovni cilj ove mobilnosti jeste sticanje ESPB bodova na instituciji domaćinu.
  • kraće mobilnosti studenata (short-term student mobility) - predviđena za studente koji na mobilnosti borave do najviše tri meseca, a prvenstveno je namenjena kandidatima koji žele da sprovedu istraživanja za završni rad/disertaciju.
  • kraće ekskurzije (short-term excursion) - za učesnike kratke grupne mobilnosti u okviru CEEPUS mreža (poput letnje škole).

Studenti imaju pravo da učestvuju u programu ukoliko imaju status studenta u akademskoj godini u kojoj se mobilnost realizuje i ukoliko su završili najmanje 2 semestra na matičnoj instituciji.

Studijski boravci nastavnika

Nastavno osoblje koje učestvuje u CEEPUS programu uvek se prijavljuje u okviru kategorije teacher (čak i u slučaju da učestvuje u letnjim/zimskim školama). Za ovu vrstu mobilnosti aplicira nastavno osoblje u svrhu održavanja nastave/ mentorskog rada na ustanovi domaćinu. U skladu s Radnim programom CEEPUS III, uslov za odobravanje ove vrste mobilnosti je održavanje šest sati nastavnog/ mentorskog rada na nedeljnom nivou. Minimalno trajanje ove vrste mobilnosti jeste pet dana, odnosno tri dana u slučaju kratke grupne mobilnosti.

Visina stipendije, kao i mogućnost obezbeđivanja smeštaja u studentskom domu varira u zavisnosti od države u koju stipendista odlazi, a detaljne informacije se mogu pronaći na stranicama pojedinačnih država na sajtu ceepus.info

CEEPUS mreže

Razmena studenata i nastavnog osoblja u programu CEEPUS odvija se prvenstveno unutar institucionalnih mreža.

Mreže predstavljaju partnerstva visokoškolskih ustanova iz zemalja članica CEEPUS programa i njihovih organizacionih jedinica. Grupisane su prema širim tematskim oblastima i usmerene su ka istraživanju određenog područja od zajedničkog značaja za sve učesnice.

Mreže se odobravaju na godišnjem nivou. Rok za prijavu novih mreža (ili ponovno prijavljivanje postojeće mreže) je 15. januar za narednu akademsku godinu.

Pregled mreža u kojima učestvuje Univerzitet u Kragujevcu u akademskoj 2022/23. godini možete videti na ovom linku (Find a network – by university).

Prijavljivanje za CEEPUS mobilnost

Odvija se onlajn na sajtu ceepus.info, a više informacija dostupno je ovde i ovde.

  • Rok za prijavu za stipendije za zimski semestar je 15. jun, dok je rok za prijave za letnji semestar 31. oktobar
  • Pored ova dva roka, postoji i poseban rok za prijavu mobilnosti van mreža (freemovers) – 30. novembar

Administriranje programa

Za administriranje programa na nivou svake pojedinačne zemlje zadužene su Nacionalne CEEPUS kancelarije.

Za sprovođenje CEEPUS programa u Republici Srbiji zadužena je Fondacija Tempus – Nacionalna CEEPUS kancelarija.

Lokalne kontakt osobe

Lokalne kontakt osobe (LKO) imaju jednu od ključnih uloga u sprovođenju CEEPUS III programa. Lokalne kontakt osobe su predstavnici visokoškolske ustanove u okviru određene CEEPUS III mreže i u ime svoje VŠU odobravaju odlazne prijave kandidata sa svoje ustanove za boravak na partnerskim ustanovama u okviru mreže. LKO takođe vrše i izbor dolaznih kandidata iz inostranstva koji će u okviru navedene CEEPUS III mreže boraviti na navedenoj visokoškolskoj ustanovi u našoj zemlji. Dodatno, naročito je važna uloga LKO i u procesu formiranja i prijavljivanja institucionalnih mreža kao i u sprovođenju rada mreže, bilo da imaju ulogu partnera ili koordinatora mreže.

Smernice za rad lokalnih kontakt osoba

Uputstvo o proceduri izmene lokalne kontakt osobe - Kako bi tačka 1. ovog uputstva bila realizovana (Imenovanje lokalne kontakt osobe od strane matične visokoškolske ustanove) potrebno je rektoru Univerziteta u Kragujevcu uputiti dopis u vezi sa izmenom lokalne kontakt osobe.

Dopis treba da sadrži: predlog nove lokalne kontakt osobe (ime, prezime, titula), razlog za izmenu lokalne kontakt osobe (npr. odlazak u penziju prethodne lokalne kontakt osobe), kao i na koju mrežu/mreže se dopis odnosi (ime, broj mreže/mreža, akademska godina).

Na osnovu toga, biće doneto rešenje o imenovanju nove lokalne kontakt osobe. Visokoškolska ustanova o tome obaveštava Nacionalnu CEEPUS kancelariju, koja na osnovu toga lokalnoj kontakt osobi daje Network ulogu u sistemu.

Važni kontakti:

Univerzitet u Kragujevcu - CEEPUS program
Jovana Cvijića bb, 34000 Kragujevac
ceepus@kg.ac.rs
034 300 425

Fondacija Tempus - Nacionalna CEEPUS kancelarija
Žabljačka 12, Beograd
011 3342 430
ceepus@tempus.ac.rs
www.ceepus.info
Danica Šćepanović, saradnik za mobilnost
Vedrana Marković, koordinator Grupe za mlade, informisanje i sport

Erazmus Mundus zajednički master programi
(kliknite za detalje)
Erazmus Mundus zajednički master programi
(Key Action 2 – Erasmus Mundus Joint Masters)

Erazmus Mundus zajednički master programi su interdisciplinarni programi na kojima se nastava organizuje na više visokoškolskih institucija iz različitih evropskih država i programi vode dobijanju zajedničke odnosno dvostruke ili višestruke diplome.

Iako su formalno nastali u okviru Erazmus Mundus programa, zbog čega su u nazivu i zadržali to ime, ovi programi nalaze se u okviru aktuelnog Erazmus+ programa.

Master programi najčešće traju od jedne do dve godine i izvode se na najmanje tri različite institucije koje čine Konzorcijum. Dostupni EM master programi pokrivaju veliki broj akademskih disciplina.

Stipendija za zajedničke master programe se dodeljuje najboljim kandidatima i uključuje mesečni iznos koji student dobija tokom trajanja studija u visini od 1.400 evra (pod uslovom da student nije ranije dobio E+/Erazmus Mundus stipendiju).

Kako se konkuriše za ove programe?

  1. Na listi od preko 140 programa iz različitih oblasti pronađi one koje tebe zanimaju. Spisak je dostupan u obliku Kataloga na sajtu Izvršne agencije (EACEA) u kome su dati kratak opis svakog programa, podaci o kontakt osobi i sajt na kome je moguće pronaći sve informacije o konkretnom programu, načinu konkurisanja i rokovima, kao i ostale bitne informacije.
  2. Na sajtu svakog pojedinačnog programa proveri sve informacije o programu, potrebnoj dokumentaciji i uslovima za prijavljivanje.
  3. Saznaj koja su tvoja prava ako želiš da studiraš u inostranstvu.
  4. Ukoliko imaš konkretnih nedoumica ili tvoj slučaj donekle odstupa od onog koji je opisan u konkursu, slobodno se imejlom obrati kontakt osobi sa institucije koja je koordinator.

Najčešća dokumenta koja su potrebna za prijavu:

  • CV
  • motivaciono pismo
  • pisma preporuke
  • diploma (uverenje) o diplomiranju
  • transkript ocena
  • zvanični sertifikat o poznavanju jezika izvođenja nastave na programu (najčešće engleski, traženi nivo B2-C1 i sertifikati: IELTS, TOEFL, CAE, CPE).

Za svaki pojedinačni program, informiši se detaljno o potrebnim dokumentima za taj program.

Listu Erazmus Mundus zajedničkih master programa možete pogledati ovde.

Za ove programe ne postoji opštevažeći rok za prijavu. Svaki program sa liste zajedničkih master programa ima sopstveni rok za podnošenje dokumentacije i neophodno ga je proveriti na sajtu samog programa.

Odluku o prihvatanju studenata na neki od Erazmus Mundus zajedničkih master programa donosi Konzorcijum projekta u okviru koga se master realizuje.

Od 2014. godine pa nadalje, i stipendiranja iskusnih i mladih istraživača kao i novi programi doktorskih studija dostupni su u okviru programa Marie Skłodowska-Curie Actions, koji čini deo programa za istraživanje i inovacije Horizont Evropa.


Opšti ciljevi Marija Sklodovska Kiri akcija

Marija Sklodovska Kiri akcije nastoje da doprinesu podizanju atraktivnosti Evrope kao prostora koji pruža visoko kvalitetne uslove za rad i razvoj karijere kako mladih tako i iskusnih istraživača, a cilj je i zadržati najbolje istraživače u evropskom istraživačkom prostoru (European Research Area). Glavni principi u okviru ovih akcija se odnose na:

  • Aktivnosti u okviru ovog programa moguće su u svim domenima istraživanja i inovacija, od osnovnog istraživanja do izlaska na tržište i inovacionih usluga;
  • Učešće je otvoreno za istraživačko i inovaciono osoblje u svim fazama njihove karijere
  • Učešće je otvoreno univerzitetima, istraživačkim organizacijama, istraživačkim infrastrukturama, preduzećima i drugim društveno-ekonomskim akterima iz Evrope i van nje, poštujući uslove navedene u specifičnim dokumentima za svaki od potprograma;
  • Naročito se podstiče transnacionalna, međusektorska i interdisciplinarna mobilnost, ali i aktivno učešće industrijskog sektora, i to sektora malih i srednjih preduzeća, kako bi se uspešnije realizovali ciljevi Marija Sklodovska Kiri akcija i obezbedila održivost rezultata projekata i nakon njihovog završetka.

Vrste Marija Sklodovska Kiri akcija:

(kliknite za više informacija)
  • MSCA doktorske mreže
    (MSCA Doctoral Networks)
  • Cilj doktorskih mreža je da implementira doktorske programe kroz partnerstvo organizacija iz različitih sektora širom Evrope i šire da bi obučio visokokvalifikovane doktorante, podstakao njihovu kreativnost, ojačao njihove inovacione kapacitete i povećao njihovu zapošljivost na duži rok.

    Ko se može prijaviti? Doktorske mreže su otvorene za međunarodne konzorcijume koji uključuju univerzitete, istraživačke institucije, preduzeća, MSP i druge neakademske organizacije. Oni moraju uključiti:

    • najmanje tri nezavisna pravna lica, od kojih je svako osnovano u drugoj državi članici EU ili pridruženoj državi Horizont Evrope i sa najmanje jednim od njih osnovanim u državi članici EU,
    • povrh ovog minimuma, druge organizacije iz bilo koje zemlje na svetu mogu se pridružiti,

    uzimajući u obzir posebne uslove koji se odnose na industrijske i zajedničke doktorate.

    Kandidati koji žele da se prijave za doktorske studije u okviru doktorskih mreža treba da se prijave za slobodna radna mesta oglašena na međunarodnom nivou, uključujući i EURAXESS portal.


  • MSCA Postdoktorske stipendije
    (MSCA Postdoctoral Fellowships)
  • Cilj postdoktorskih stipendija je da podrže karijeru istraživača i podstaknu izvrsnost u istraživanju. One ciljaju na istraživače sa doktoratom koji žele da obavljaju svoje istraživačke aktivnosti u inostranstvu, steknu nove veštine i razviju karijeru.

    Ko se može prijaviti? Zainteresovani istraživači predaju prijavu zajedno sa organizacijom domaćinom, koja može biti univerzitet, istraživačka institucija, preduzeće, MSP ili druga organizacija sa sedištem u državi članici EU ili pridruženoj državi Horizont Evrope. Sve discipline imaju pravo na postdoktorske stipendije, uključujući istraživačka područja obuhvaćena Euratom programom za istraživanje i obuku.

    Istraživači zainteresovani za postdoktorske stipendije

    • treba da imaju doktorat u vreme isteka roka za prijavu (podnosioci prijava koji su uspešno odbranili doktorsku tezu, ali koji još uvek nisu formalno dobili doktorsku diplomu, takođe će se smatrati podobnim da se prijave);
    • moraju imati najviše osam godina iskustva u istraživanju, od datuma dodele doktorata; godine iskustva izvan istraživanja i tokom prekida karijere neće se računati u gore navedeni maksimum, kao ni godine iskustva u istraživanju u trećim zemljama, za državljane ili stanovnike država članica EU ili pridruženih zemalja Horizont Evrope koji žele da se reintegrišu u Evropu;
    • treba da se pridržavaju pravila mobilnosti: ne smeju boraviti ili obavljati svoju glavnu aktivnost (rad, studije itd.) u zemlji korisnika (za Evropske postdoktorske stipendije) ili u organizaciji domaćinu za odlaznu fazu (za Globalne postdoktorske stipendije) više od 12 meseci u periodu od 36 meseci neposredno pre roka za poziv.

    Od 2022. godine, ograničenja ponovne prijave primenjivaće se na prijave koje su prethodne godine dobile ocenu nižu od 70%.

    Pečati izvrsnosti dodeljivaće se aplikacijama sa ukupnim rezultatom jednakim ili većim od 85%, a koji se ne mogu finansirati zbog nedostatka budžeta na raspolaganju u okviru poziva.

    Vrste postdoktorskih stipendija:

    • Evropske postdoktorske stipendije - stipendije za istraživače bilo koje nacionalnosti koji se kreću unutar Evrope ili dolaze u Evropu iz drugog dela sveta kako bi nastavili svoju istraživačku karijeru (trajanje stipendije između 1 i 2 godine)
    • Globalne postdoktorske stipendije - za mobilnost istraživača van Evrope, uz stipendije koje traju između 2 i 3 godine, na koje se mogu se prijaviti samo državljani ili dugoročni stanovnici država članica EU ili pridruženih zemalja Horizont Evrope.

    Šta pokriva finansiranje? Korisnik koji prima sredstva iz EU treba da angažuje istraživača za čitav period stipendije. EU pruža podršku regrutovanom istraživaču u obliku:

    • dodatka za život
    • dodatka za mobilnost
    • po potrebi porodični, dugotrajni odmor i dodaci za posebne potrebe.

    Pored toga, predviđeno je finansiranje za

    • aktivnosti istraživanja, obuke i umrežavanja
    • upravljanje i indirektne troškove.


  • MSCA Razmena zaposlenih
    (MSCA Staff Exchanges)
  • Akcija razmene zaposlenih finansira kratkoročne međunarodne i međusektorske razmene članova osoblja uključenih u istraživačke i inovacione aktivnosti organizacija koje učestvuju. Cilj je razvoj održivih projekata saradnje između različitih organizacija iz akademskog i neakademskog sektora (posebno MSP), sa sedištem u Evropi i šire. Kroz učešće u ovim projektima, osoblje na razmeni koristi nova znanja, veštine i perspektive razvoja karijere, dok organizacije učesnice povećavaju svoje istraživačke i inovacione kapacitete.

    Ko se može prijaviti za razmenu osoblja? Razmene osoblja otvorene su za međunarodne konzorcijume koji uključuju univerzitete, istraživačke institucije, preduzeća, MSP i druge neakademske organizacije. Uslovi za projekte:

    • moraju uključiti najmanje tri organizacije iz tri različite države, od kojih dve moraju biti iz različitih EU ili pridruženih zemalja,
    • pored ovog minimuma moguće je učešće organizacija iz bilo koje zemlje,
    • ako su sve organizacije koje učestvuju iz istog sektora (akademske ili neakademske), najmanje jedna mora biti iz treće zemlje (koja ne pripada pridruženim zemljama).

    Za učešće u planiranim razmenama, članove osoblja biraju organizacije koje ih šalju.

    Šta pokriva finansiranje? Projekti razmene zaposlenih mogu trajati do četiri godine. Bespovratna sredstva pokrivaju mobilnost članova osoblja od jednog meseca do jedne godine. Razmena osoblja između organizacija u državama članicama EU ili pridruženim zemljama Horizont Evrope mora da bude između različitih sektora (akademskih ili neakademskih), osim ako su interdisciplinarne. Za partnerstva sa ne-pridruženim trećim zemljama dozvoljene su razmene unutar istog sektora i iste discipline.

    Zaposleni koji imaju pravo na finansijsku podršku:

    • mogu biti istraživači u bilo kojoj fazi karijere, od doktorata do postdoktorata, kao i administrativno, tehničko osoblje ili rukovodioci uključeni u istraživačke i inovacione aktivnosti,
    • mogu biti bilo koje nacionalnosti,
    • moraju biti angažovani ili povezani sa istraživačkim i inovacionim aktivnostima u svojoj organizaciji koja ih šalje najmanje mesec dana pre upućivanja na razmenu,
    • treba da se vrate u organizaciju koja ih šalje, da prenesu svoje znanje i podstaknu saradnju.

    Osoblje na razmeni prima:

    • dodatak za dopunu (za putovanje, smeštaj, troškove dnevnice), koji se isplaćuje pored plate koju isplaćuje njihova organizacija,
    • dodatak za posebne potrebe, ako je primenljivo.

    Pored toga, predviđeno je finansiranje za:

    • aktivnosti istraživanja, obuke i umrežavanja,
    • upravljanje i indirektne troškove.


  • MSCA COFUND
    (MSCA COFUND)
  • Akcija COFUND obezbeđuje finansiranje regionalnih, nacionalnih i međunarodnih programa za obuku i razvoj karijere, kroz mehanizme sufinansiranja.

    Ko se može prijaviti? Prijavu podnosi jedno pravno lice u državi članici EU ili pridruženoj zemlji Horizont Evrope (dodatni partneri mogu biti uključeni u projekat).

    Vrste organizacija sa kojima COFUND može sarađivati:

    • vladina tela
    • regionalne vlasti
    • agencije za finansiranje
    • univerziteti
    • istraživačke organizacije
    • preduzeća.

    Korisnik može dobiti najviše 10 miliona EUR po pozivu.

    Pečati izvrsnosti dodeljivaće se aplikacijama sa ukupnim rezultatom jednakim ili većim od 85%, koji se ne mogu finansirati zbog nedostatka budžeta na raspolaganju u okviru poziva.

    Doktorske i postdoktorske pozicije u okviru COFUND programa objavljuju se na međunarodnim konkursima, uključujući i EURAXESS portal.

    Vrste COFUND projekata:

    • Doktorski programi koji nude aktivnosti obuke za istraživanje kako bi doktorskim kandidatima omogućili da razviju i prošire svoje veštine i kompetencije i koji vode do dodele doktorata;
    • Postdoktorski programi koji finansiraju pojedinačne stipendije za napredni istraživački rad i razvoj karijere za postdoktorske istraživače.

    Šta pokriva finansiranje? Projekti COFUND traju do pet godina i mogu se angažovati najmanje 3 istraživača kojima su pokriveni sledeći troškovi:

    • fiksni iznos (dodatak COFUND) ekvivalentan minimalnoj plati koju istraživači treba da primaju. Ovaj dodatak se može koristiti za bilo koje troškove programa;
    • dodatak za dugotrajno odsustvo i dodatak za posebne potrebe, ako je primenljivo.

    Istraživači uključeni u projekte COFUND -a:

    • mogu biti bilo koje nacionalnosti (državljani ili dugoročni stanovnici države članice EU ili pridružene države Horizont Evrope, u slučaju da se glavni deo postdoktorske stipendije obavlja u ne-pridruženoj trećoj zemlji);
    • dobijaju podršku tokom najmanje 3 meseca;
    • treba da se pridržavaju pravila mobilnosti: generalno, oni ne smeju da borave ili obavljaju svoju glavnu aktivnost (posao, studije itd.) u zemlji organizacije koja ih angažuje ili zemlji partnera koji implementira projekat duže od 12 meseci u toku perioda od 36 meseci neposredno pre roka za poziv COFUND programa;
    • mogu ići na kratkoročne mobilnosti;
    • za doktorske COFUND programe, istraživači ne smeju imati doktorat i moraju biti upisani na doktorski program tokom projekta;
    • za postdoktorske COFUND programe, istraživači moraju imati doktorat i ne bi trebalo da budu stalno zaposleni u organizaciji domaćinu.

Više informacija o uslovima učešća, dozvoljenim aktivnostima, načinima finansiranja i sličnim detaljima možete naći na zvaničnoj stranici Marija Sklodovska Kiri programa.